Publikacja | Druga Przestrzeń | ASP w Katowicach
Publikacja podsumowująca projekt "Druga Przestrzeń", zrealizowany wspólnie
z Jolą Jastrząb. Jego założeniem była praca ze studentami Pracowni Rysunku
I Roku Malarstwa ASP w Katowicach w miejscach poza uczelnią, szczególnie
trudnych i naznaczonych wyizolowaniem społecznym, niejako w "drugiej
przestrzeni". Projekt trwający cztery lata to cykl działań artystycznych
i warsztatów, przeprowadzonych w Areszcie Śledczym w Katowicach
(tytułowa Druga Przestrzeń), w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Piekarach Śląskich (Droga Wewnętrzna) i Zakładzie Opieki Długotermino-
wej EPIONE w Katowicach (Ciało Zmienne). Działania odbywające się
w każdym z tych miejsc, skłaniające do dyskusji na temat sztuki w przestrzeni
społecznej, miały również charakter arteterapeutyczny i prowadzący do zmiany
świadomości uczestników. Oprócz aktywności z udziałem studentów i ich
podopiecznych, projekt dokumentuje także nasze autorskie działania
writingowe w Areszcie Śledczym, prowadzone równolegle.
W rutynowych miejscach przebywania osadzonych (na ścianach, podłogach
i schodach) umieszczałyśmy słowne komunikaty, odpowiednio opracowane
typograficznie i zintegrowane z otoczeniem, mające na celu pobudzenie
do refleksji, przerwanie rutyny i wciągnięcie w proces bardziej
zaangażowanej wymiany myśli i reakcji.
z Jolą Jastrząb. Jego założeniem była praca ze studentami Pracowni Rysunku
I Roku Malarstwa ASP w Katowicach w miejscach poza uczelnią, szczególnie
trudnych i naznaczonych wyizolowaniem społecznym, niejako w "drugiej
przestrzeni". Projekt trwający cztery lata to cykl działań artystycznych
i warsztatów, przeprowadzonych w Areszcie Śledczym w Katowicach
(tytułowa Druga Przestrzeń), w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Piekarach Śląskich (Droga Wewnętrzna) i Zakładzie Opieki Długotermino-
wej EPIONE w Katowicach (Ciało Zmienne). Działania odbywające się
w każdym z tych miejsc, skłaniające do dyskusji na temat sztuki w przestrzeni
społecznej, miały również charakter arteterapeutyczny i prowadzący do zmiany
świadomości uczestników. Oprócz aktywności z udziałem studentów i ich
podopiecznych, projekt dokumentuje także nasze autorskie działania
writingowe w Areszcie Śledczym, prowadzone równolegle.
W rutynowych miejscach przebywania osadzonych (na ścianach, podłogach
i schodach) umieszczałyśmy słowne komunikaty, odpowiednio opracowane
typograficznie i zintegrowane z otoczeniem, mające na celu pobudzenie
do refleksji, przerwanie rutyny i wciągnięcie w proces bardziej
zaangażowanej wymiany myśli i reakcji.
***
SŁOWA PRZENOŚNE | projekt writingowy w Areszcie Śledczym w Katowicach.
Słowa potrafią zmienić nasze uczucia, wpłynąć na nastrój, sposób postrzegania
i wartościowania. Nieustannie pojawiają się w myślach, są stale obecne
w codziennych rozmowach z innymi i z samym sobą. Niezmiennie służą ekspresji
i komunikacji. Ze swoją warstwą znaczeniową i symboliczną są potężnym
narzędziem, z szeregiem odniesień kulturowych w całym systemie językowym
z którym wiążemy się od początku naszej świadomej paplaniny.
Nazywając rzeczy „po imieniu” za pomocą słów, nieustannie znaczymy
rzeczywistość, tworzymy obrazy wszystkiego, co znamy i co możemy
sobie wyobrazić.
Słowa potrafią działać jak katalizatory wewnętrznych procesów lub służyć
Słowa potrafią działać jak katalizatory wewnętrznych procesów lub służyć
rozpoznaniu prawd ukrytych gdzieś na wewnętrznym twardym dysku, stymulując
indywidualny rozwój. Dzięki umiejętności afirmowania i wspierania wartości,
które chcemy przywołać do naszego życia za pomocą słów, sięgając
do inteligencji emocjonalnej, mogą mieć miejsce nawet procesy samoleczenia
i powrotu do równowagi psychicznej. Sięgając dalej, do fizyki kwantowej
i eksperymentu japońskiego naukowca i pisarza, Masaru Emoto, który udowodnił,
że ludzkie emocje i słowa wibrujące z odpowiednią częstotliwością mogą wpływać
na sposób krystalizacji próbek wody (harmonijny przy pozytywnym przekazie,
chaotyczny przy negatywnym), tym bardziej zasadne i fascynujące okazuje się
badanie subtelnych zależności pomiędzy tym, co wyrażamy przy pomocy
odpowiednio naładowanych energetycznie słów, a naszymi reakcjami
psychofizycznymi.
Chęć ingerencji artystycznej w przestrzeń Aresztu Śledczego w zderzeniu
Chęć ingerencji artystycznej w przestrzeń Aresztu Śledczego w zderzeniu
z niewielkimi możliwościami naruszania powierzchni zabytkowego obiektu
więzienia od początku stanowiła dla nas spore wyzwanie. Postanowiłyśmy
jednak wykorzystać tę sytuację zastanego ograniczenia i na zasadzie less is more,
działać z prostą lakoniczną formą słowa, jako nośnika treści i znaczeń, wyklejaną
w dostępnych dla osadzonych częściach budynków. Przyjęłyśmy założenia
umieszczania pojedynczych słów, krótkich haseł i zdań w miejscach
rutynowych wizyt osadzonych, na ścianach, oknach, schodach i korytarzach.
rutynowych wizyt osadzonych, na ścianach, oknach, schodach i korytarzach.
Napisy zostały spójnie opracowane typograficznie i pojawiały się w postaci
bardziej lub mniej widocznej, czasem mocno eksponowane, a czasem niewielkie,
„snujące się” przy podłodze, czekające na dostrzeżenie i odpowiedni moment
odkrycia. Każdy z nich został odpowiednio dopasowany do konkretnej
powierzchni, jej możliwości i przeznaczenia w strukturze budynku.
Te komunikaty słowne, często o metaforycznym znaczeniu, miały skłaniać
Te komunikaty słowne, często o metaforycznym znaczeniu, miały skłaniać
do zatrzymania się, refleksji lub choćby zauważenia ich w zasięgu wzroku.
Przenikając do świadomości osadzonych, być inspiracją do poprawy
samopoczucia, bodźcem do chwilowej zmiany optyki, czy brzmienia
wewnętrznego dialogu, toczonego w monotonnej izolacji. Zależało nam,
wewnętrznego dialogu, toczonego w monotonnej izolacji. Zależało nam,
by za pomocą tych „gadających ścian” wywołać pewną interakcję, naruszyć
neutralną dotąd przestrzeń więziennych pomieszczeń, angażując ją i jej
użytkowników w proces bardziej indywidualnej wymiany.
Stworzyć nowe trasy skojarzeń, sprowokować do własnych przemyśleń
Stworzyć nowe trasy skojarzeń, sprowokować do własnych przemyśleń
nad istotą czytanych słów, licząc na osobiste odczucia i reakcje.
(tekst autorski, publikacja)
ODDZIAŁ ŻEŃSKI | Wrażliwość
(tekst autorski, publikacja)
ODDZIAŁ ŻEŃSKI | Wrażliwość
ODDZIAŁ MĘSKI | Koan